کد مطلب:27940
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:16
محدوده جبر واختيار در رفتار و كردار انسان تاچه حدي است؟
انسان از طرفي در كنش هاي خود مختار و آزاد آفريده شده؛ يعني در هر موردي در ميان چند راه مي تواند يكي را برگزيند و بقيه را كنار زند وهمين كه گاه مي انديشد كدامين مسير را انتخاب كند بهترين گواه دروني و وجداني بر وجود اختيار است. اين كه گويي اين كنم يا آن كنم خود دليل اختياراست اي صنم از طرف ديگر تاثيرء برخي از امور خارجي. مانند عوامل وراثتي تربيتي زيست محيطي تاريخي و ... برروان انسان و نقش آنها در تصميم گيري ها و كنش ها نيز انكار ناپذيراست البته نقش اينها به نحو علت شرطي و معد است لذا رافع اختيار نيستند. اين مسائل موجب پيدايش ديدگاه هاي انسان شناختي (اومانولوژيك) مختلفي شده است: 1- برخي مانند اعتزالي ها با توجه به عامل اول و ناتواني حل برخي از مشكلات فلسفي قائل به اختيار مطلق شده و حتي امكان هرگونه دخالت الهي در افعال انسان را نيز منكر شده اند(مكتب تفويض). 2- برخي از روانشناسان با توجه به عوامل دسته دوم و برخي از فلاسفه و متكلمين به خاطر ناتواني در حل مساله توحيد افعالي به سمت جبر گراييده اند (نظريه كسب اشاعره و اكازيوناليزم مالبراش). 3- در كتب رئاليستي اهل بيت هر دو جنبه به دقت ملاحظه گرديده و مساله «امربين الامرين» كه تنها راه توفيق در جمع بين دو دسته عوامل فوق است مطرح گرديده است بنابراين از طرفي انسان مختار و مسوول اعمال خويش است از طرفي تحت تأثير برخي از امور خارجي است و لذا مسووءليت هر كس به تناسب آن امور ملاحظه مي شود و در قيامت نيز بررسي حسنات و سيئات آدميان با ملاحظه نعمات عرضه شده بر آنهاست؛ مانند استعداد محيط تربيتي صحيح امكانات مادي سلامت جسم و ذهن و...
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.